Mätarbytet på Skutvägen och Briggvägen i onsdags förra veckan gick utan bekymmer och med huvudsakligen lättåtkomliga mätare. Några krävde väl lite mera gymnastiska övningar och för någon så blev det ålning medelst hasning för att komma åt. Och några kunde inte bytas för att de satt bakom lås.

Nästa tillfälle att byta mätare blir det onsdag 28 juni och med början kl 07:00 vid Arkvägen 1 (vi fortsätter att följa ordningen i matrikeln).

Ordförande samordnar operationen tillsammans med vattenvärdarna. Ta gärna kontakt med honom/dem för att ordna tillgång till mätare, nycklar osv – och det gäller samtliga inom området som inte fått sin mätare utbytt ännu.

Vänliga hälsningar,
Ordföranden & Vattenvärdarna

Nu har våren kommit och det med besked! Trots det fick styrelsen sitta stor del av lördagen inomhus för att planera kommande verksamhet… 🙁 Och det blir en hel del framöver:


Vattenmätarbytet rivstartar på onsdag 24 maj och börjar med fastighet 1:13 (Skutvägen 27) och följer sedan ordningen i matrikeln. Det är två man som byter så de räknar med att hinna med Skutvägen och en bit in på Briggvägen redan första dagen. Ordförande samordnar operationen tillsammans med vattenvärdarna. Ta gärna kontakt med honom för att ordna tillgång till mätare, nycklar osv. Det kommer antagligen lite mer information när vi närmar oss.

 

  • Medlemsfakturorna börjar skickas nu i veckan och med målsättning att ha alla ute innan slutet på maj.
  • Upphämtning av ris som ligger i våra diken sker i veckan så passa på att fylla på om du vill ha ditt hämtat. Annars får du själv transportera ned det till rishögen. Rishögen kommer på försök att vara öppen hela sommaren.
  • Det ligger lite stockar här och var längs med vägarna och här är det bara att ta för sig – så förste man eller kvinna till kvarn! Notera att ris och ved som hamnat på rishögen blir inmätt och tillhör rishögen och kan alltså inte tas därifrån. Det som är lagt ligger.
  • Nu sätter vi vår nya skögsvårdsplan i verket vilket innebär att det från och med nu kommer att pågå lite uppmärkning av träd (med gula band) inför höstens gallring. Samtidigt så spanar vi efter granbarkborre men hjälp oss gärna med detta; döda grantoppar och barkmjöl vid stamfoten är typiska kännetecken. Meddela styrelsen om du ser nåt.

Till hösten så kommer det att bli asfaltering av huvudvägarna från infarten och fram till brevlådorna/Arkvägen på ena sidan, och fram till Fregattvägen på andra sidan. Vi begär också in offerter för att helt byta ut brygga C. Planen är att detta också ska ske till hösten.

Och så till sist, protokollet från årsstämman finns att hämta här och så referat från styrelsemöte nr 10 som hölls den 29 april (verksamhetsåret 2022-2023) finns att hjämta här. Kom ihåg att lösenordet är bytt och var noga med gemener, versaler och specialtecken…

Njut av våren!
Bästa hälsningar från styrelsen

Hej alla!

FakturorNu är medlemsfakturorna på gång enligt den på årsstämman godkända debiteringslängden. På fakturan hamnar också avgift & förbrukning för Vatten & Avlopp för perioden oktober ’22 till och med april ’23 (7 månader). Hur kostnaden för VA beräknas finns att läsa om här. Mätarställningar från fjärravläsningen den 29/4 (arbetsdagen) finns att hämta här.

I och med att vi blir momspliktiga så för det också med sig konsekvenser såsom att vi kommer att behöva redovisa arbetsgivaravgifter (gäller för värdar och styrelseledamöter där den sammanlagda ersättningen förväntas överstiga 1.000 kr/år). Riktigt plågsamt… Innebär att jag behöver få in personnummer för värdar och styrelse och att fakturering av dessa fördröjs en smula…

Nytt för i år är också att det påförs en administrativ avgift à 50 kr för pappersfaktura (faktura via epost är fortsatt kostnadsfritt). Tidsfristen för fakturan är satt till 30 dagar (minst).

I samband med årsstämman så sammanträdde också styrelsen varvid 2 protokoll kunde justeras (nr 9 22/23 samt nr 1 23/24) vilka återfinns på den vanliga platsen.

Om bara lite drygt en månad är det ju midsommar och därefter börjar semesterperioden för många och vi har fortfarande några ”stugveckor” lediga. Under högsäsong, vecka 25-34 (25 juni – 27 augusti) kan man boka stugorna veckovis och normalt max en vecka per fastighet och säsong. Efter 1:a maj är det dock möjligt att boka ytterligare en vecka under årets högsäsong, läs mer här. För frågor hänvisas till stugvärdarna.
Längre ned återges hur bokningsläget ser ut i skrivande stund, annars så kan man se status i realtid på sidan för stugorna.

Och så till sist, vid årsstämman så avtackades några värdar och några nya klev på. Vilka som sitter nu finns på sidan för förtroendevalda. Och så fick vi tillfälle att gratta Årets Båtsvikare också :-).
Protokoll från årsstämman samt bilder från arbetsdagen kommer lite längre fram – så håll ut!

Trevlig vår önskar alla värdar & styrelsen!

 

Vecka

Stuga A

Stuga B

25

LEDIGT

LEDIGT

26

LEDIGT

Bokat

27

LEDIGT

LEDIGT

28

Bokat

LEDIGT

29

Bokat

Bokat

30

Bokat

Bokat

31

Bokat

Bokat

32

LEDIGT

LEDIGT

33

LEDIGT

LEDIGT

34

LEDIGT

LEDIGT

logga_transparent

Arbetsuppgifterna delas som vanligt ut vid starten kl. 10:00, samling vid föreningshuset. Det finns en hel del arbeten att göra även i år – kom mangrant!

 

Arbetsuppgifter:

  • Röjning av diken på huvudvägarna
  • Fasadtvätt på stugor och föreningshus
  • Arbete med tennisbanan
  • Kontrollera bommar, infästningsjärn, flytelement mm
  • Sätta ut badstegar
  • Rengöra och olja bryggorna
  • Städning av föreningshus
  • Insamling av snökäppar
  • Ytterligare arbetsuppgifter tilldelas på plats

Efter träff med värdarna så har arbetsuppgifterna ovan kompletterats med en utförligare lista – för lång för att återge här och förmedlas därmed i sin helhet som ett separat dokument.

Arbetsdagen avslutas kl. 13.00 med korvservering (även vegetariskt alternativ) och dryck vid föreningshuset. Kl 14:00 vidtar årsstämman.
Ersättning: 200kr per arbetsdag och fastighet. Avräknas på kommande medlemsdebitering.

Styrelsen hälsar alla välkomna!

I samband med arbetsdagen sker fjärravläsning av våra enskilda vattenmätare. VA-fakturan (kombinerad med samfällighetsavgift) kommer därmed ut kring mitten på maj. Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift, ränta och ev. kostnader för indrivning.

Vi påminner också om att det – vid försäljning av fastighet – är säljare och köpare som själva får reglera eventuella skulder och tillgodohavanden sinsemellan.

Som säljare har du skyldighet att anmäla ägarbyte till:
Båtsvikens Samfällighetsförening
Breviks Sjöväg
761 94 Norrtälje

Eller via detta formulär (bästa alternativet).

Hej alla,

Styrelsen har nyss sammanträtt och lagt sista handen vid underlagen för årsstämman.

  • Samtliga dokument återfinns på därför avsedd sida (Styrelseinfo/Stadgar & Årsstämmohandlingar) men även som länkar i den tidigare publicerade kallelsen till årsstämman. Notera det nya lösenordet som gäller för hemsida och Wi-Fi med start dagen efter stämman.
  • Notera också kallelse till arbetsdagen med lista på arbetsuppgifter. Denna kan komma att revideras en smula efter planeringsmöte som äger rum med värdarna den 15 april. I vilket fall som helst så är det samling vid Föreningshuset kl 10:00 den 29 april och utdelning av arbetsuppgifter på plats.
  • Och så fick vi tillfälle att justera protokollet från förra styrelsemötet vars referat återfinns på sin vanliga plats (Styrelseinfo/Referat från styrelsemöten).

Det kommer att bli ett ganska händelserikt år med flera kostsamma underhållsåtgärder som sammanfaller. Bryggorna ska repareras, några vägsträckor måste åtgärdas och så har vi byte av vattenmätare. På toppen av allting så blir det momsredovisning också.

Nu inväntar vi bara våren och så ses vi så klart mangrannt den 29 april!

Bästa hälsningar från styrelsen

logga_transparent

 

Årsstämma i Båtsvikens Samfällighetsförening
Lördag 29 april 2023, Föreningshuset kl. 14.00.

 

Förslag till dagordning:

  1. Mötets öppnande och godkännande av dagordning
  2. Fråga om stämman utlysts i behörig ordning
  3. Val av ordförande och sekreterare för stämman
  4. Val av två justeringsmän, tillika rösträknare
  5. Fastställande av röstlängd
  6. Styrelsens verksamhetsberättelse, inklusive resultat & balansräkning för 2022
  7. Revisionsberättelse för 2022
  8. Disponering av 2022-års resultat
  9. Ansvarsfrihet för styrelsen
  10. Framställan från styrelsen och inkomna motioner
  11. Ersättning till styrelsen, värdar och revisorer för verksamhetsåret 2023
  12. Styrelsens budgetförslag samt förslag på debiteringslängd för verksamhetsåret 2023
  13. Val av ordförande, styrelseledamöter och styrelsesuppleanter för verksamhetsåret 2023 (valberedningens förslag)
  14. Val av revisorer och revisorssuppleant för verksamhetsåret 2023 (valberedningens förslag)
  15. Val av värdar för 2023: (valberedningens förslag)
    1. Bastu
    2. Föreningshus & uthyrningsstugor
    3. Tennis
    4. Bryggor & båtplatser
    5. Vatten & avlopp
    6. Vägar
    7. Grönområden
  16. Val av valberedning
  17. Övriga frågor:
    1. Frågan om bommar på områdets vägar
    2. Redogörelse för den nya skogsbruksplanen
    3. Redovisning av enkäten om föreningshuset
    4. Årets midsommaraktiviteter: Skutvägen
    5. Årets Båtsvikare 2023
  18. Meddelande om plats där stämmoprotokollet hålls tillgängligt
  19. Mötet avslutas

Detta är en tidig kallelse. Samtliga årsstämmohandlingar kommer senast 3 veckor före stämman att finnas på hemsidan under Styrelseinfo/Stadgar & Årsstämmohandlingar (användarnamn & lösen krävs) och några ex. kommer att finnas i föreningslådan.

OBS! Nytt lösenord till hemsidan (ändras dagen efter årsstämman) finns på kallelsen i PDF-format som du finner här. Samma lösenord gäller även för vårt WIFI i föreningshus och stugor.

Bästa hälsningar från Styrelsen

Information om föreningens medlemsdebiteringar:
Föreningen skickar ut räkningar på samfällighetsavgift och VA till hos oss registrerad fastighetsägare. Vid försäljning av fastigheten är det säljare och köpare som själva får reglera eventuella skulder och tillgodohavanden sinsemellan. Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift och ev. kostnader för indrivning.

Som säljare är du skyldig att anmäla ägarbyte till:
Båtsvikens Samfällighetsförening
Breviks Sjöväg 1
761 94 Norrtälje
Eller via detta formulär (bästa alternativet).

Hej alla!

Med förra veckans milda väder så hade man kanske hoppats på att våren skulle vara på gång men så verkar det inte ännu… Kung Bore har bestämt sig för att stanna ett tag till.

Styrelsen hade idag sitt möte i Föreningshuset som berikats med både stor-TV (med ChromeCast) och takmonterad projektor. Allt är inte riktigt klart och installerat men det går faktiskt att casta sin Netflix, TeliaPlay eller HBO Max efter behag. Trevligt tillskott tycker jag. Bara att hoppas att det hanteras skötsamt.

  • För nuvarande jobbas det med budget för 2023 och det finns flera stora kostnadsposter (vägar, vattenmätare, bryggor) men som tur är så har vi fonderat medel för att klara utläggen. Det jobbigaste att hantera är antagligen kravet på momsredovisning som kommer att kräva en del handpåläggning.
  • Vid mötet justerades mötesprotokollet från förra mötet som finns att hämta på det vanliga stället.
  • Notera att vi också gått ut med kallelse till Årsstämman (som också innehåller det nya lösenordet till hemsida och WIFI) och att underlagen kommer att fyllas på successivt här (de ska vara tillgängliga senast 3v före stämman).
  • Valberedningen är nu ute och sonderar efter värdar för 2023. Kom ihåg att vår förening bygger på att frivilliga ställer upp och att det faktiskt är ca 25 personer som gör detta varje år! Eftersom vi är dryga 100 medlemsfastigheter i samfälligheten så betyder det att envar bör bidra vart 4:e år, så har man inte gjort det på ett tag så kanske man ska fundera på saken. Och ja, alla är lika upptagna och har fullt upp med annat (jag med)…
  • Kallelse till arbetsdag kommer längre fram men alla vet ju när det blir: alltid sista lördagen i april och före årsstämman!

Och till sist, Norrtälje Vatten & Avlopp meddelar att:
Under mars månad kommer en ny kommunal huvuddricksvattenledning mellan Spillersboda och Håtö att underhållsspolas. Under tiden spolning pågår kan missfärgat vatten och tryckförändringar förekomma. Missfärgningen är inte farlig. Överflödigt spolvatten kommer rinna ut i dagvattendiket i området Boängsvägen / Spillersbodavägen / Hasselängsvägen, vilket kommer att ske så länge underhållsspolning pågår.
Läs mer på: www.nvaa.se/driftinfo

Bästa ”vårhälsningar” från styrelsen

Hoppas att julledigheten varit till belåtenhet för alla!

Nytt år och en hel del nyheter. Norrtälje Vatten & Avlopp följer sin årliga tradition och höjer den fasta avgiften med 7% (till 3.046:- per fastighet och år) och vattnet med 6% (till 40,50 kr/m³). Mera detaljer finns på vår sida om VA-avgiften.


Det finns ved att hämta för den som vill! Stockarna ligger en bit hitom rishögen och på höger sida, väl synliga och precis invid vägen, se bilden. Det är bara att hämta närhelst det passar en. Klicka på bilden för att förstora.

 

Skatteverket har kommit med ett ”ställningstagande” vilket innebär att samfällighetsföreningar som vår ska redovisa moms. Detta är en helt otrooolig nonsens enligt min mening. Som förening och gentemot staten så skall moms vara ett nollsummespel. Moms kommer in och går ut men betalas av slutmottagarna, oss alla privatpersoner. Föreningen agerar bara mellanhand. Dessvärre så innebär detta en signifikant arbetsbelastning samt att det finns ett helt nytt regelverk att beakta (olika momssatser för olika saker, bosatt utomlands… etc). I korthet så kommer vi att behöva anlita hjälp för att komma igång och ställa allt rätt. I värsta fall kanske arbetsbelastningen blir sådan att vi måste anlita någon för att göra jobbet. Då pratar vi om kanske 30-50 tusen (plus moms!) per år i helt onödiga extrakostnader. Till råge på allt så kommer vi över tid att behöva ligga ute med ca 300-400 tusen till staten för inkommande moms, detta eftersom vi dels har momspliktiga medel på banken men också för att vi debiterar samfällighetsavgifter. Momsen vi får in ska vi betala till staten men får tillbaka när vi gör utläggen (oftast flera år senare). Under tiden förlorar vi ränta nu då Sparbanken äntligen börjat välsigna oss med detta. Tidvis blir det över året också stora fluktuationer i likviditeten när momsen går in och ut. Fortsättning följer…

Som tidigare meddelat så har vi nu beställt nya vattenmätare från Kamstrup och dessa levereras i april. Vi har i GA7 fonderat medel för att bekosta både vattenmätare och arbetskostnad för byte MEN detta bygger på att envar har mätaren installerad på rätt sätt, se bilden till vänster som exempel. Merarbete för att gräva fram svåråtkomliga mätare eller byta sådana som ligger under vatten kommer att belasta berörda fastighetsägare. Om det behövs, se till att fixa till under våren, bytet kommer att påbörjas under försommaren.
I bilden till vänster är mätaren monterad i lättåtkomlig hållare mellan två vattenventiler och ett byte går mycket fort.

Vidare jobbar styrelsen med att planera underhållsbehovet och sätta budget. På listan har vi vägbeläggningen som måste bättras/bytas på sina ställen. Inte akut men det finns en brytpunkt när lagningar inte längre ”lönar sig” och man måste lägga nytt. Likaså ligger bryggorna på listan. Brygga B har virke som gjort sitt och som vi redan lappat en del, brygga C har en hel sektion i tveksamt skick. Och sedan har vi en ”bubblare” i form av föreningshuset. Vi kommer att skicka ut en enkät via mail inom några veckor (lämnas den öppen på hemsidan utan krav på inloggning så spammas den sönder totalt) och med frågor om hur den skulle kunna användas mer och bättre och vad som kan tänkas saknas.
Men vi får se vad som kan bli av, målsättningen är fortfarande att debiteringen skall kvarstanna under 5.000 per år och fastighet och momsfrågan kommer att kosta en del…

Utöver enkätsvaren som gäller föreningshuset så välkomnar vi motioner till årsstämman och påminner om att dessa ska vara styrelsen tillhanda senast under februari månad.

Till sist, referatet från styrelsemöte nr 6 som hölls den 12e november 2022 finns nu på den vanliga sidan.

Vänliga hälsningar från styrelsen