Kallelse till arbetsdag lördag 2 oktober kl 10:00 + lite annat

logga_transparent

 
ÄNTLIGEN TRÄFFAS VI FÖR EN ”NORMAL” ARBETSDAG!!!!
Arbetsuppgifterna delas som vanligt ut vid starten kl. 10:00,
samling vid föreningshuset.

 
Trots lovvärda insatser under de senaste tre ”Covid-arbetsdagarna” så är våra gemensamhetsanläggningar – särskilt grönområdena – i behov av lite extra omvårdnad. I och med att de flesta nu är vaccinerade så bedömer styrelsen att det går att genomföra en närapå normal arbetsdag. Dock så ska vi givetvis fortfarande tänka på distans- och hygienregler.

Arbetsuppgifter:

  • ”Vinterkäppar” ska ut vid VA-trummorna
  • Städning av föreningshuset, hyrstugor och bastu
  • Rensa hängrännor på sjöbodar, föreningshus och uthyrningsstugor och sopa taken
  • Södergavlar på bastu och bodar vid brygga A och B ska rengöras och målas (om vädret tillåter)
  • Tennisbanan ska göras i ordning
  • Badstegar ska tas upp
  • Grushögarna ska köras ut (medtag gärna skottkärror)
  • Vassröjning med lie ska göras vid badplatsen och på några andra ställen (stövlar är bra + tag med lie om sådan finns)
  • Sly ska röjas – blir en huvudsyssla (vi kommer att hyra extra röjsågar)
  • Nätet ska bytas/lagas på grinden vid båtrampen

Det behövs inga bilar eller släp. Däremot så är det bra om envar tar med sig allt som fungerar för att röja och samla sly. Allt som vi kapar ska dras fram till stora högar vid närmsta vägdike och kommer att hämtas upp av traktor efter arbetsdagen. (Slyet läggs tvärs diket och hellre på höjden än på bredden så att det blir lättare att plocka upp maskinellt.)

Passa på att röja sly på och utanför din tomt och få det upphämtat! Styrelsen betraktar all växtlighet klenare än 5cm i diameter i ögonhöjd som sly – undantaget ek, en, äpplen och olvon samt nypon. För annan och grövre växtlighet krävs tillstånd! Denna röjning ska dock inte göras under tid avsatt till arbetsdagen…

Arbetsdagen avslutas kl. 14.00 med korvservering (även vegetariskt alternativ) och dryck vid föreningshuset.
Ersättning: 200kr per arbetsdag och fastighet. Avräknas på kommande medlemsdebitering.

Och så ett axplock nyheter från helgens styrelsemöte

  • Referat från styrelsemöte nr 3 som hölls den 28:e augusti finns nu på den vanliga sidan
  • Priset för nya nycklar till bastu & bommar är nu 200:- pga förhöjda kopieringskostnader
  • Stuguthyrningen har varit omåttligt populär i år och för att kunna fördela veckorna mera rättvist så blir det nya bokningsregler nästa år. Mer om detta i ett separat inlägg senare i höst
  • Ett parti på brygga C är i behov av åtgärd och en översyn görs f.n. för att få underlag till beslut
  • Eldningsförbud inom detaljplanerat område upphör 1.a oktober, läs mer här

Styrelsen hälsar alla välkomna!

Vid månadsskiftet september/oktober (eller på arbetsdagen) sker fjärravläsning av våra enskilda vattenmätare. VA-fakturan kommer därmed ut kring mitten på oktober och med minst 30 dagars betalningsfrist.

Vi påminner också om att det – vid försäljning av fastighet – är säljare och köpare som själva får reglera eventuella skulder och tillgodohavanden sinsemellan. Vid försenad betalning debiteras påminnelseavgift och ev. kostnader för indrivning.

Som säljare har du skyldighet att anmäla ägarbyte till:
Båtsvikens Samfällighetsförening
Breviks Sjöväg
761 94 Norrtälje

Eller via detta formulär (bästa alternativet).